نیازمندی های بانوان
نیازمندی های بانوان
امروز : جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی | تعرفه تبلیغات | ثبت نام | راهنمای درج آگهی | قوانین سایت | خواندنی های مفید | تماس با ما

نیاز بانو

اولین و جامع ترین وب سایت جذب و نمایش آگهی و تبلیغات در زمینه بانوان

 
 
آمار سایت
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاربران آنلاين :20
بازديد امروز :2696
بازديد ديروز: 4515
کل بازديدها : 19653454
  
 اخبار و مطالب مفید برای بانوان
جهت ارسال اخبار و مطالب مفید برای شما ایمیل خود را وارد نمایید.
فرق های جالب در اخلاق زنان و مردان
طبق رهنمود های امیر المومنین(ع) در حکمت 234 نهج البلاغه تکبر، ترس و بخل از جمله ویژگی های رفتاری است که برای خانم ها پسندیده است و برای مردان جز بدترین اخلاق ها محسوب می شود..

«خِیارُ خِصالِ النِّساءِ شرارُ خِصالِ الرِّجال : الزَّهو ، والجُبن وَ البُخل ؛ فَاذا کانَتِ المرأَه مَزهُوَّهً لم تمَکِّن من نَفسِها ، وَ اذا کانت بَخیلهً ، حَفِظت مالَها و مالَ بَعلِها ، وَ إذا کانت جَبانَهً فَرِقَت من کُّل شی ءٍ یَعرِضُ لَها.» ؛

برخی از زشت ترین اخلاق مردان زیبا ترین خلق وخوی زنان است، مانند، تکبّر، ترس، بخل؛ هرگاه زنی متکبّر باشد بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد، و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می کند، و چون ترسان باشد از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله می گیرد. (نهج البلاغه محمد دشتی / حکمت 234 )

اما در اینجا این سوال پیش می آید که مگر نه این است که تکبّر و ترس و بخل از صفات نکوهیده هستند پس چگونه است که این صفات می توانند نیکوترین خوی زنان باشد ؟ آیا مدل اخلاقی زن و مرد متفاوت است ؟

آنچه جزو اصول اخلاقی است معین است امّا باید میان اخلاق و رفتار تمایز قایل شویم . خلق ساختار کلی روح انسان را شامل می شود و رفتار بازتاب این ساختار است امّا این رفتار با توجه به شرایط از انسان صادر می گردد زیبا ترین خوی زنان که زشت ترین خصلت مردان است ، اخلاق زشت ، اخلاق زشت مردان

تکبر: تکبر یک خوی ناشایست است اما روایت داریم که امیر مومنان در جنگ خندق بعد از آنکه عمرو را کشت ، وقتی از میدان به طرف مسلمین می آمد قدم ها را آهسته بر می داشت و خودش را خیلی رشید گرفته بود و متکبّرانه می آمد ، پیغمبر اکرم (ص) فرمودند : این نوع راه رفتنی است که خداوند جز در این موقع آن را مغبوض می دارد . تکبر زن مطلقاً خوب نیست بلکه بسته به شرایط نیکوست و آن شرایط قرار گرفتن در مقابل مرد نامحرم است . این تکبّر باعث ایجاد یک حریم برای زن . یک دور باش برای مرد است.

برخی از نیکوترین خلق و خوی زنان ، زشت ترین اخلاق مردان است ، مانند ،تکبّر ، ترس ، بخل ؛ هرگاه زنی متکبّر باشد بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد ، و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می کند ، و چون ترسان باشد از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله می گیرد

ترس(جبن) : جبن نیز از جمله صفات نکوهیده است اما برای زن در شرایط خاص از جمله نیکوترین صفات است و آن زمانی است که عفّت یک زن به خطر می افتد . شجاعت برای زن خوب است و این شجاعت جزء اصول اخلاقی پسندیده است اما به بهانه شجاع بودن خود را به ورطه ایی انداختن که امکان خدشه دار شدن عفّت زن وجود دارد امری نامعقول است . شجاعت یعنی فداکاری و اگر در این مرحله شجاعت به خرج دهی در حقیقت خیانت به امانت کرده ایی زیرا عفّت یک نوع امانت نزد زن است . بنابراین حضرت توصیه می کنند که زن باید محتاط باشد یعنی رفتارش جبانانه باشد و آن هم هنگامی است که عفّت زن در خطر است . بخل :

مقصود از بخل در این حدیث بخل در مال شخصی نیست . بخل به معنای آن صفت نفسانی که خُلق است نیز نیست بلکه به معنای(رفتار ممسکانه) است نه از مال خود بلکه از مال شوهر و این اختصاص به زن ندارد و در غیر زن نیز هست. حضرت امیر اول جواد و بخشنده بود بعد ممسک ، بخشنده از مال خود و ممسک در مالی که عهده دار آن بود.

نتیجه : این صفاتی راکه حضرت برای زنان به عنوان نیکوترین صفات برشمرده ، نمی توان از زمره خُلقیات دانست، بلکه مقصود حضرت رفتار انسان با توجه به شرایط و موقعیت های خاص می باشد پس کبر، بخل، ترس، از جمله صفات نکوهیده به حساب می آیند اما رفتار متکبرانه ، رفتاری از سر ترس و رفتار همراه با بخل را می توان در برخی شرایط نیکو دانست.
منبع خبر : نمناک
دسترسی سریع


این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد

در سایت نیاز بانو درج آگهی رایگان می باشد و مسئولیت آگهی های درج شده در این سایت بر عهده آگهی دهنده می باشد لطفا در كسب اعتبار و اعتماد آگهي دهنده، دقت كافي مبذول داريد.جهت شروع درج آگهی ابتدا ثبت نام نمایید ، سپس آگهی خود را ثبت نمایید(مدیریت نیاز بانو)